16 квітня 2024, вівторок

- серед найдавніших та найважливіших символів Великоднього яйця (писанки) є символ Сонця. Найпростішим зображенням Сонця є коло з промінням або без нього. На Великодніх яйцях, незалежно від релігії, що існують на Україні, також зображено восьмиконечну зірку, що в минулому була символом Сонця. Свастика (сварга, свастя), або як її називали “нерівний хрест” або “гусячі шийки”, в язичницькі часи була символом Сонця. В ті часи, вважалося, що яйце було талісманом, що мав значну силу, оскільки воно захищало власника від хвороб, невдач або злого ока. Символічна сила Великоднього яйця пояснювалася не лише тим, що воно захищало власника від злого, але й тим, що воно захищало людей та зберігало людський рід.

Сільське господарство давніх людей впливало на погоду по всій земній кулі

За межею віків 11604 перегляди

Опубліковано - 30.03.2011 01:30 | Всі новини | Версія для друку

Випалювання амазонських лісів під поля.
Палеонтологи виявили нові докази того, що людина мала істотний вплив на клімат ще до настання промислової революції. Одразу дві статті вчених, присвячених цьому питанню, будуть опубліковані у спеціальному номері журналу Holocene.

Їх короткий виклад наводить Nature News.

У рамках одного дослідження вчені побудували кліматичну модель, в рамках якої припустили, що очищення земель під ріллю відбувалася не прискорюваними темпами, як вважається зараз, а поступово. Дослідники виходили з припущення, що селяни займалися очищенням нових земель тільки тоді, коли їм потрібні були нові угіддя. В результаті їм вдалося встановити, що, незважаючи на відносно невелику чисельність древніх людей, їхня діяльність сприяла виділенню великої кількості (у два рази більше попередніх оцінок) вуглекислого газу в атмосферу.

У рамках іншого дослідження вчені провели аналіз вмісту різних ізотопів вуглецю в атмосфері того часу, використовуючи дані аналізу антарктичних кернів. Справа в тому, що вуглець-12 поглинається рослинами трохи краще, ніж вуглець-13, тому співвідношення цих ізотопів повинно змінюватися, якщо, наприклад, в ході розчищення ріллі, спалювалося велика кількість лісу, що призводило до потрапляння вуглецю-12 назад у атмосферу.

Попередні дослідження не виявили змін, які вказували б на знищення лісів. У рамках нової роботи вчені заново провели оцінку кількості вуглекислого газу, яке відклалося в болотах. У результаті вони встановили, що замість 40 гігатонн в болотах відклалося понад 280 гігатонн. Це, зокрема, означає, що діяльність людей призводила до більш значних викидів, ніж вважалося до цих пір.

Вперше дані про те, що люди можуть нести відповідальність за зростання рівню вуглекислого газу в атмосфері близько 8 тисяч років тому (і зростання рівня метану - також вкрай сильного парникового газу - близько 5 тисяч років тому) з'явилися на початку 2000-х. Автором гіпотези, яка пізніше неодноразово піддавалася інтенсивної критики з боку фахівців, виступив відомий палеокліматології Вільям Руддіман.

Від “Аратти”. Як відомо, кожні 60 — 80 років трипільці, цивілізація яких веде свій початок приблизно з саме того часу, який досліджували науковці, - 7500 - 5000 років тому, спалювали свої житла і йшли обживати нові землі. Чому вони це робили - чи це було пов`язано з певним ритуалом, чи з тодішньою системою землекористування, - поки що загадка... У всякому випадку традиція випалювати сухостій і стерню на полях - лишилася і по сьогоднішній день.

Більше новин за темою «За межею віків»: