Аратта - На головну

2 травня 2025, п`ятниця

 

Актуально
Музей «Аратта»
Невідома Аратта
Українські фільми
Українські мультфільми
Хто ти?
  Аратта у Facebook Аратта в YouTube Версія для мобільних пристроїв RSS
Чи знаєте Ви, що:
- серед найдавніших та найважливіших символів Великоднього яйця (писанки) є символ Сонця. Найпростішим зображенням Сонця є коло з промінням або без нього. На Великодніх яйцях, незалежно від релігії, що існують на Україні, також зображено восьмиконечну зірку, що в минулому була символом Сонця. Свастика (сварга, свастя), або як її називали “нерівний хрест” або “гусячі шийки”, в язичницькі часи була символом Сонця. В ті часи, вважалося, що яйце було талісманом, що мав значну силу, оскільки воно захищало власника від хвороб, невдач або злого ока. Символічна сила Великоднього яйця пояснювалася не лише тим, що воно захищало власника від злого, але й тим, що воно захищало людей та зберігало людський рід.
Курс валюти:
 урси валют в банках  иЇва
 урси валют в обм≥нниках  иЇва
 урси валют в рег≥онах ”крањни

Погода в Україні:

Наш банер

Наш банер


Етносоціоніка: алкоголізм, наркоманія та ментальність етносів

Соціоніка 43524 перегляди

Опубліковано - 24.09.2010 | Всі публікації | Версія для друку

Визначайся - хто ти є
Визначайся - хто ти є
Роль алкоголю і наркотичних речовин в соціумі або етносі визначається інтегральним типом цього етносу. Етноси, що більшою мірою заохочують поширення речовин, що змінюють стан свідомості, є етноси з інтегральним аспектом інтуїції часу - таким як функція мрій і фантазій.

Як відомо, в різних етносів ставлення до використання алкогольних напоїв і наркотичних речовин надто вже вирізняється. Представники одних етносів використовують переважно виноградні вина або слабоалкогольні напої (пиво, ель), інші обирають за краще міцні алкогольні напої - міцністю від 40° (від горілки до спирту). Те ж саме відноситься і до використання наркотичних речовин.

Очевидно, що проблема вживання алкогольних напоїв та наркотичних речовин важлива не тільки для людей окремо взятої країни, але і для всього світового співтовариства в цілому. Ясно, що правильне розуміння цієї проблеми залежить від врахування конкретних особливостей ментальності націй або етносів, прийнятих у них відносин і стереотипів поведінки, ритуалів, пов'язаних з прийняттям алкогольних і наркотичних речовин.

Вже в примітивних людських суспільствах речовини, що змінюють стан свідомості, використовувалися двояким чином. Одні - для священних, сакральних цілей, для спілкування з духами та богами, у практиці шаманів і жерців. До числа таких речовин можна віднести гриби, наприклад, мухомори, або рослини (пейотль). У суспільстві стародавніх аріїв застосовувалася витримка з рослин - сома - їжа богів. Інші речовини, переважно алкогольні, вживалися як профанні - доступні для більшості членів суспільства - з метою розслаблення, підняття настрою і т.д.

У стародавніх суспільствах використання цих речовин за їх функціональним призначенням було вельми різним і регулювалося різними правилами, традиціями та ритуалами. З розвитком технічної цивілізації і раціоналістичного способу суспільного мислення, культура застосування психотропних препаратів для сакральних цілей була втрачена. У той же час споживання алкоголю, виробництво якого було поставлено на промислову основу, різко зросла. З вторинним відкриттям наркотичних речовин і використанням їх в індустріальному суспільстві як способу зміни стану свідомості почав повторюватися цикл, аналогічний алкогольному, але з більш руйнівними наслідками для психіки і здоров'я людей.

З позицій етносоціоніки як складової частини соціоніки інтегральної є можливим оцінити особливості і міру впливу тих або інших алкогольних і наркотичних препаратів на здоров'я членів етносу і знайти ключ до випрацювання рекомендацій по зменшенню негативних наслідків процесів, що відбуваються.

Що представляють собою психологічні наслідки прийому алкоголю (або наркотичної речовини) для людини? Це входження в змінений стан свідомості (ЗСС), швидке або повільне, що призводить до посилення фантазій, мрій, мрійливості, ейфорії, збільшує яскравість внутрішніх образів, переживань і спогадів, спотворює уявлення про хід подій (минулому і майбутньому) й емоційні реакції. Подібні зміни ведуть до зниження сприйняття реального світу, до фіксації на інтровертних, суб'єктивних переживаннях.

З точки зору інтегральної соціоніки, подібний кластер переживань добре зпівставляється з інтегральним аспектом інтуїції часу T* як функції, що включає в себе уяву, мрійливість, фантазію, спогади про минуле і надії на майбутнє. З огляду на емоційність переживань, що виникають, можна говорити про дві домінуючі інтегральні функції - T*E*. Таким чином, етнос, що має в блоці ЕГО функції T*E*, виявляється таким, що заохочує змінені стани свідомості своїх членів, причому це є абсолютно чіткою частиною культури та ментальності даного етносу.

Дійсно, російський етнос, який описується як T*E* - це етнос, де вживання міцних алкогольних напоїв є соціально обумовленим правилом і супроводжується певними "ритуалами" і тією етнічною ознакою, за якою відбувається розрізнення партнера: "свій-чужий". Якщо людина не п'є - це підозрілий чоловік, з ним справ краще не мати. Сама структура ментальності визначає і заохочує як норму подібну штучну зміну стану свідомості. Загальновідомо, що до п'яної людині на Русі завжди було співчутливе ставлення, в російських традиціях - надати такій людині допомогу і підтримку. Відповідно, при індустріальному способі виробництва алкоголю процес алкоголізації в російському етносі прийняв масовий характер. В даний час в рамках тієї ж інтегральної функції T* починають широко розповсюджуватися наркотики, у поводженні з якими відсутні будь-які національні традиції, але структура ментальності допускає цей процес.

Підкреслю, що власне T*E* як інтегральний тип інформаційного метаболізму ментальності етносу не визначає спосіб зміни стану свідомості: аналогічний інтегральний ефект викликається релігійними переживаннями. Тому не випадково розповсюдження алкоголю і наркотичних речовин багатьма психологами та соціологами пов'язується з прагненням заповнити духовну порожнечу існування конкретної людини або групи. Раніше релігійність російського народу, як, втім, і інших, блокувала поширення психотропних препаратів.

Таким чином, на рівні етносу, ментальність якого заохочує змінені стани свідомості (ЗСС) реальна протидія використанню речовин, що підривають здоров'я нації, може бути тільки духовною: релігія, духовні, медитативні практики і т.д.

Як приклад, що підтверджує цей висновок, можна розглянути Індію, інтегральний тип якої T*E*. Перша інтегральна функція аналогічна російській (за винятком знака). Індійська культура, виходячи зі своєї ментальності, також заохочує змінені стани свідомості. Однак в Індії не існує масового споживання алкогольних і наркотичних препаратів. Чому? Тому, що ця психоінформаційного "ніша" зайнята релігійною та духовною практикою. Це різні види йоги, медитацій, виконання релігійних правил і звичаїв на повсякденному, побутовому рівні. Індія - батьківщина цілої низки релігій і релігійних напрямків, таких як буддизм, джайнізм, індуїзм і багато інших. Таким чином інтегральна функція T* індійського етносу має інше - духовне - наповнення, що знімає проблему алкоголізму та наркоманії. Зрозуміло, при руйнуванні традиційних цінностей індійського суспільства, ці проблеми можуть загостритися.

Отже, духовні практики є антагоністами розповсюдження алкогольних і наркотичних речовин в рамках етносу.

Логічно припустити, що в рамках будь-якого етносу з T* в якості другої функції простежується та ж закономірність. І дійсно, для інтегрального типу E*T* (арабські, мусульманські етноси), де алкоголь знаходиться під забороною, досить широко поширена практика куріння гашишу (кальян) і т.д. У американському етносі, інтегральний тип якого P*T*, понад 50 млн. чоловік (!) приймають наркотичні речовини, від марихуани до героїну. При цьому алкоголізм не є широко поширеним соціальним злом для США і традиційно дискримінується. У той же час в США безліч людей сповідують найрізноманітніші релігії, займаються різними духовними практиками - йогою, медитаціями та ін Таким чином проблема знову зводиться до антагонізму двох форм зміни стану свідомості в рамках інтегральної функції T*.

Яка ж ментальність знаходиться на іншому полюсі? Очевидно, що ментальність, пов'язана зі сприйняттям абсолютної реальності, вольовими аспектами, здатними протистояти змінам стану свідомості. Вона властива етносам з першої інтегральної функцією F* - такої як сенсорика реальності і волі, тобто F*L* і F*R*. Неважко побачити, що ці етноси знаходяться в дуальних і напівдуальності відносинах з етносами з метою заохочення ЗСС.

Раса типу FL* в даний час достовірно не відома, можливо, це серби. В історії прикладом такого етносу був Стародавній Рим. З історичних джерел відомо, що вживання алкогольних напоїв у Стародавньому Римі був вельми помірним, а загибель Римської імперії була синхронно з падінням моралі в правлячій верхівці і втратою цієї помірності. Як приклад типу FR*, вже сучасного, можна вказати Бразилію. Алкоголь у вигляді спирту в цій країні використовується як паливо для автомашин. Спирт видобувається з рослин і без жодних добавок використовується з технічною метою. Бразильці п'ють алкоголь, але вважають за краще міцну каву, яка збуджує. Це відповідає семантиці інтегральної функції F*. Щось подібне відбувається і в сучасній Туреччині (LF*) - алкоголь вживається в значній кількості, але всім відома міцна турецька кава.

Таким чином, можна вибудувати ієрархію інтегральних типів етносів, які заохочують зміна стану свідомості своїх членів у тій чи іншій формі, і, відповідно, оцінити небезпеку для етносу алкогольних і психотропних препаратів у відсутності антагоністичних релігійних впливів і практик.

TE (T1) - росіяни, ірландці.
TP (T1) - народи Індії.
ET (T2) - поляки, болівійці, перуанці, колумбійці.
PT (T2) - американці.
IR (T7) -?
IL (T7) -?
RI (T8) - українці, болгари.
LI (T8) - шведи.
SE (T3) - голландці.
SP (T3) - японці, фіни, угорці.
ES (T4) - французи.
PS (T4) - англійці.
RF (T6) -?
LF (T6) - німці, турки.
FR (T8) - бразильці, італійці.
FL (T8) - серби (?).

Що стосується України, то побутова культура її населення являє собою фактично симбіоз аспектів національної української і російської ментальностей. Тому в умовах руйнування традиційних цінностей і стримуючих заборон тоталітарного режиму схильність української молоді до споживання наркотиків і алкоголю, хоча і нижче російської, але порівнянна з нею.

Відзначимо, що запропонований нами метод розмірного ранжирування інтегральних типів етносів по виділеному аспекту інформаційного метаболізму дає змогу оцінювати й інші аспекти життєдіяльності етносу чи держави, наприклад, економічні, правові, екологічні та подібні до них.

Література:

Букалов О.В. Соціоніка і типи людських культур. Етносоціоніка. / / Соціоніка, ментологія і психологія особистості. - 1995. - N 1.

Букалов О.В. Інтегральна соціоніка. Типи колективів, націй, держав. Етносоціоніка. / / Соціоніка, ментологія і психологія особистості. - 1998. - N 5.

Єлізаренкова Т.Я. "Рігведа" - великий початок індійської літератури і культури. / / В кн. Рігведа. Мандали I-IV. - М., "Наука". 1989.

 

 
Share/Bookmark
 
Публiкацiї за темою «Соціоніка»:
 
  
Публікації:

Останні новини:

Популярні статті:
 
 

Розум може підказати, чого слід уникати, і тільки серце промовляє, що слід робити”
Жозеф Жубер

 
Подорожуйте Україною комфортно і без обмежень!
 

 

 

© АРАТТА. Український національний портал. 2006-2025.
При передруці інформації, посилання на aratta-ukraine.com обов`язкове.