Аратта - На головну

18 червня 2025, середа

 

Актуально
Музей «Аратта»
Невідома Аратта
Українські фільми
Українські мультфільми
Хто ти?
  Аратта у Facebook Аратта в YouTube Версія для мобільних пристроїв RSS
Чи знаєте Ви, що:
- в містечку Глухів (Сумська область) 12 травня 1870 року, поширилися звістка, що їх знаменитому земляку Артемію Яковичу Терещенко, відомому цукрозаводчику та меценату височайшим указом надано потомственне дворянство. Сини згодом гідно продовжували його справу. А от численні онуки, вже стали прикладати свої здібності в інших іпостасях. Михайло Іванович Терещенко був міністром фінансів та закордонних справ в уряді О.Керенського; Федір Федорович Терещенко був талановитим авіаконструктором, вельми високо цінувався Жуковським, й літаки його конструкцій були прийняті на озброєння російською армією в І Світовій війні...
Курс валюти:
 урси валют в банках  иЇва
 урси валют в обм≥нниках  иЇва
 урси валют в рег≥онах ”крањни

Погода в Україні:

Наш банер

Наш банер


Патріарх Філарет готовий перейти на новий стиль

Духовність 24619 переглядів

Опубліковано - 25.12.2006 | Всі публікації | Версія для друку

Патріарх Філарет готовий перейти на новий стиль
Проте це може зашкодити створенню єдиної помісної церкви.

Сьогодні у переважній частині християнського світу Різдво Христове. Тепер тривають традиційні різдвяні канікули, які завершаться після Нового року.

Різдво святкують 25 грудня не тільки католики та протестанти, а й багато православних церков — у Болгарії, Румунії, Греції, Польщі. Зрештою — Константинопольський патріархат.

— Україні теж доцільно святкувати Різдво за новим стилем, — вважає професор Київської духовної академії Української православної церкви Київського патріархату Дмитро Степовик, 68 років. — Я знаю думку з цього приводу Його Святості Патріарха Філарета. Він каже — готовий перейти хоч завтра. Хоча й вважається людиною й богословом дещо консервативним.

Різнобій у святкуванні християнами Різдва та інших церковних свят розпочався після заміни юліанського календаря григоріанським. За наказом Папи Григорія XII 1582 року після 4 жовтня настало 15 жовтня. Календарна реформа була спричинена тим, що юліанський календар дає похибку в 1 день на 128 років. Отож католицька церква це відкоригувала. На новий стиль відразу ж перейшли Італія, Іспанія, Португалія, Польща, Франція, Литва та інші католицькі держави. Але Константинопольський патріархат до нововведення Риму поставився вороже. А відтак і всі орієнтовані на нього церкви візантійського обряду та країни, де домінувало православ’я.

Проте у XX столітті всі православні держави та більшість помісних православних церков перейшли-таки на григоріанський календар. Останньою, 1929 року, Греція. Водночас при старому календарі залишилися деякі церкви. Нині за юліанським живуть православні в Україні, Росії, Білорусі, Грузії, Сербії, монастирях Афону в Греції.

Окрім православних, за старим стилем живе Українська греко-католицька церква. Це при тому, що має зверхність Ватикану і більшість своєї історії ”прожила” в католицьких країнах. Лише деякі греко-католицькі громади за межами України святкують Різдво за григоріанським календарем — 25 грудня.

— Ми не проти того, щоб жити з усім світом за новим стилем, — зазначає керівник Департаменту інформації УГКЦ отець Ігор Яців, 33 роки. — Але самі цього робити не хочемо, аби не творити ще одного поділу між греко-католицькою церквою та українськими православними церквами. Тобто тими, які походять з одного з нами коріння, з Володимирового хрещення. Якщо православні ініціюватимуть перехід на новий стиль, УГКЦ візьме в цьому участь.

Отець Ігор Яців додає, що, крім поділу всередині України, перехід на григоріанський календар міг би створити напругу й у самій греко-католицькій церкві. Може виникнути розкол на, так би мовити, старообрядців і новообрядців. Адже багато людей звикли до святкування Різдва 7 січня, і переходу на 25 грудня можуть не сприйняти.

Дмитро Степовик бачить ситуацію трохи по-іншому. Вважає, що запровадження григоріанського календаря може статися після об’єднання українських церков у єдину помісну церкву.

— Якби сьогодні УПЦ КП оголосила про перехід на новий стиль, то це унеможливило б об’єднання, — каже. — Тому питання відкладається на майбутнє. Проте це є перспектива України. Наша помісна церква мріє про час, коли святкуватиме Різдво Христове з усім православним світом 25 грудня.

Своєю чергою культуролог Вадим Скуратівський, 65 років, перспектив зміни церковного календаря в Україні не бачить.

— Це дуже делікатна конфесійна проблема, — вважає він. — Зрештою, і 25 грудня, і 7 січня носять метафоричний характер. Це просто календарний образ надподії. Уточнюють цей календар нехай фахівці.

Тим часом для багатьох і в нас, і на Заході церковне життя за старим стилем виглядає певною лінією відмежування України від західного світу. І, водночас, підкреслює спільність із Росією.

— Деякі наші закордонні громади живуть за новим календарем, інші — за старим, — заперечує отець Яців. — Не можна закинути тим у Європі, які святкують Різдво 7 січня, що вони неєвропейські. Це питання культурних особливостей.

 

 
Share/Bookmark
 
Публiкацiї за темою «Духовність»:
 
  
Публікації:

Останні новини:

Популярні статті:
 
 

Шумерський тип культури надзвичайно споріднений з неолітичними пам`ятками Південної Русі...”
Рене Генон

 
 

 

 

© АРАТТА. Український національний портал. 2006-2025.
При передруці інформації, посилання на aratta-ukraine.com обов`язкове.